Valio Eesti AS ir uzsācis cukura samazināšanas programmu ar mērķi samazināt cukura daudzumu jogurtos, biezpiena krēmos un kefīra dzērienos ar piedevām, nekaitējot produktu garšai. Programma paredz, ka līdz 2020. gadam minētajās produktu grupās pievienotā cukura daudzums būs par 30% mazāks, nekā tas ir šodien.
Kā stāsta Valio Eesti AS mārketinga direktore Krista Kalbina, uzņēmums cukura daudzuma samazināšanu produktos uzsācis jau pagājušā gada beigās, kad sāka gatavoties jauno 150 g biezpiena krēmu laišanai tirgū, kas veikalu plauktos parādījās jūnijā.
“Papildus iepakojuma dizaina maiņai, tika pilnveidota arī biezpiena krēmu recepte, kā rezultātā biezpiena krēmos vidēji par 13% tika samazināts pievienotā cukura īpatsvars. Tirgū jau tiek piedāvāti Alma biezpiena deserti ar samazinātu cukura daudzumu un nākamajā gadā plānojam pievērsties cukura samazināšanai Gefilus sērijas produktos, Alma jogurtos un Alma 380 g biezpiena krēmos,” apliecina Kalbina.
Līdzīga cukura samazināšanas programma norit arī Somijā, kur process tika aizsākts 2015. gada pavasarī, un šobrīd jau tiek saņemtas pozitīvas atsauksmes no patērētājiem. “Valio grupas vienotais mērķis ir palielināt patērētāju izpratni par veselīgu uzturu un dzīvesveidu. Pievienotā cukura samazināšana ir daļa no tā,” stāsta Kalbina.
Pēc Kalbinas teiktā, lai cukura daudzuma samazināšanas procesā netiktu kompromitēta garša, pievienotā cukura īpatsvars jāsamazina pakāpeniski. Tas nozīmē, ka produktu receptes un līdz ar to arī iepakojumi tiks mainīti teju ik gadu.
“Saskaņā ar Igaunijas Pārtikas ražotāju apvienības aptauju par veselīgu uzturu, cukurs nešaubīgi tiek uzskatīts par visneveselīgāko uzturvielu. Tomēr pētījumā par piena produktiem, kas tika veikts pēc Igaunijas Lauksaimniecības un tirdzniecības kameras pasūtījuma tā paša gada rudenī, atklājās, ka aptuveni 70% patērētāju šobrīd pārdošanā esošo jogurtu un biezpiena krēmu salduma līmeni uzskata par labu. Tādēļ mums ir jādod pietiekami ilgs laiks, lai cilvēki pierastu pie mazāk saldiem produktiem, pretējā gadījumā produkti zaudēs savu konkurētspēju krasu garšas izmaiņu dēļ,” komentē Kalbina.
Pēc viņas teiktā, pieņemt lēmumu par cukura samazināšanas programmas uzsākšanu rosināja tieši patērētāju izteiktā vēlme pēc plašāka produktu sortimenta ar mazāku cukura daudzumu. “Patērētāji arvien vairāk rūpējas par savu veselību, un mūsu kā pārtikas ražotāja uzdevums ir reaģēt uz viņu mainīgajām vēlmēm un vajadzībām. Tomēr jāatceras, ka ogļhidrātu daudzums uz piena produktu iepakojuma nav vienāds ar pievienotā baltā cukura daudzumu.”
“Salīdzinājumi, kuros produkta sastāvā esošie ogļhidrāti tiek pārrēķināti baltajā cukurā, ir maldinoši. Aptuveni vienu trešdaļu no piena produktos esošajiem ogļhidrātiem veido dabīgais piena cukurs jeb laktoze un augļu un ogu cukurs jeb fruktoze, ko satur produktos izmantotie ievārījumi. Šai niansei ir ļoti būtiska nozīme no apzinātas uztura izvēles viedokļa,” uzsver Kalbina.